خانه / آموزش / روش‌ها و تقویت مهارت خواندن و تمرین مهارت خواندن در طلبه و دانشجو

روش‌ها و تقویت مهارت خواندن و تمرین مهارت خواندن در طلبه و دانشجو

روش‌ها و تقویت مهارت خواندن و تمرین مهارت خواندن در طلبه و دانشجو

 

روش‌های خواندن

روش‌های خواندن متن در دبستان عبارتند از:

خواندن خطابی: در این شیوه، معلم یا یکی از دانش آموزان متن درسی را خطاب به دیگران می‌خواند و آن‌ها ضمن گوش دادن به متن نیز توجه می‌کنند.

همخوانی: در این نوع خواندن، آموزگار یا یکی از شاگردان متن را با صدای بلند خوانده و دانش آموزان دیگر با صدای بلند آن را تکرار می‌کنند. این شیوه بیشتر در کلاس اول کاربرد دارد؛ البته استفاده زیاد از این شیوه موجب کُندخوانی بچه‌ها می‌شود و انرژی زیادی را از آنان می‌گیرد.

روش‌ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان

خواندن اجمالی: هدف از این روش دستیابی به نکته‌ها و مطالب مهم کتاب و مضمون کلی آن در زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. در این شیوه، معلم از جزئیات صرف نظر کرده و به نکته‌های کلیدی درباره ساختار مطالب و نکات مهم درس توجه می‌کند.

سریع خوانی: هدف از سریع خوانی، آشنایی کلی با متن است نه درک عمیق آن. در این روش، سرعت خواندن زیاد می‌باشد. تند خوانی، مستلزم حرکت منظم چشم بر روی صفحه کتاب است؛ این نوع خواندن را می‌توان از پایه چهارم ابتدایی آموزش داد.

عبارت خوانی (گروه خوانی) : در این روش، به جای توقف چشم بر روی تک تک کلمات، به گروهی از کلمات توجه می‌شود. روش عبارت خوانی دو سطح دارد: سطح مکانیکی در ارتباط با عادت دادن چشم برای حرکت سریع از طریق توجه به گروهی از کلمات است؛ در سطح ادراکی خواننده بردرک فهم مطالب تاکید خواهد داشت. در پایه اول ابتدایی، خواندن به صورت کلمه به کلمه یا حرف به حرف است ولی از پایه دوم به بعد می‌توان به آموزش گروه خوانی اقدام نمود.

دقیق خوانی: هدف این نوع خواندن، درک کامل مطلب و نگهداری آن به شکل منطقی در حافظه است، به گونه‌ای که امکان بازیابی متن در موقعیت‌های بعدی به آسانی میسر می‌باشد. در این روش، از فنون سازماندهی، حاشیه نویسی، علامت گذاری و خلاصه کردن مطالب استفاده می‌شود. در این شیوه تاکید بر فهم به جای حافظه طوطی‌وار است؛ خواننده از خواندن لذت برده و به سمت آن بیشتر روی می‌آورد. این نوع خواندن، از همان پایه اول ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد.

خواندن تجسّسی: هدفِ این نوع خواندن، درک عمیق‌تر، کنجکاوی بیشتر و شرکت فعّالانه در خواندن است. برای رسیدن به هدف مذکور، باید قبل از مطالعه سوال‌هایی از متن انتخاب شود. هدف از خواندن تجسّسی این است که خواننده به یک قضاوت منطقی و درک کامل از متن برسد. در این روش، خواننده از تنگ نظری رهایی یافته و توانایی تشخیص، تحلیل، ارزش‌گذاری، نظم و خلاقیت پیدا می‌کند.

خواندن لذتی: هدف از این نوع خواندن، درک زیبایی‌ها، افزایش آگاهی و لذت بردن از آثار هنری است. این هدف از مطالعه شعر، قصه و ضرب‌المثل قابل وصول است.

مهارتهای خواندن خود را پرورش دهیم

حافظه‌ی انسان طوری است که پس از چند دقیقه قسمتی از مطالب را فراموش می‌‌کند، و بعد از یک شبانه روز فقط رئوس مطالب را به خاطر می‌‌آورد. اما اگر در روش های مطالعه خود تجدید نظر کنید، می‌‌توانید بر این ضعف ذاتی حافظه غلبه کنید. در این مقاله شما را با تعدادی از این روش‌ها آشنا خواهیم کرد.

 

یک خواننده‌ی خوب کسی است که تا جایی که ممکن است:

    نکات اصلی مطلب را بگیرد.

    در مورد آنچه نویسنده می‌‌گوید، فکر کند.

    فعال باشد نه منفعل.

    بر روی چیزی که می‌‌خواند تمرکز کند.

    هر چیزی را به آن موضوع مربوط است به خاطر بیاورد.

    آنچه را می‌‌خواند با زندگی شخصی خود مرتبط کند.

با استفاده از روش‌های زیر و تمرین بیش‌تر به زودی به نتیجه‌ی خوبی می‌‌رسید.

۱- در مورد موضوعی که قرار است بخوانید فکرکنید:

    در مورد این موضوع چه می‌‌دانم؟

    چه چیزی می‌‌خواهم یاد بگیرم؟

    بعد از خواندن، چه چیزی یاد گرفته ام؟

۲- ابتدا بخشی را که می‌‌خواهید بخوانید سریع نگاه کنید:

    چه مطلبی به نظرتان آشناست؟

    چه چیزهایی به نظرتان تازگی دارد؟

    درک کلی شما از موضوع چیست؟

۳- این بار مطالب را به دقت بخوانید و از نکات مهم یادداشت بردارید:

    نکات مهم و اصطلاحات خاص را روی برگه های یادداشت و یا کارت‌های کوچکی بنویسید. این کار در دوره‌ی مطالب به شما کمک می‌‌کند.

    مطالبی را که کاملا متوجه نشده اید، دوباره بخوانید.

    فکر کنید که از کجا می‌‌توانید راجع به این موضوع اطلاعات بیش‌تری به دست بیاورید.

    این موضوع با کدام‌یک از موضوعات درسی دیگر شما ارتباط دارد؟

۴- آنچه را که خوانده اید، دوره کنید:

    بعد از هر قسمت مطالبی را که خوانده اید، برای خود تکرار کنید.

    در پایان هر بخش نکات مهم را مرور کنید.

    مطالبی را که خوانده اید برای خود یا یکی از دوستان تان یا یکی از اعضای خانواده به زبان خود بیان کنید. این کار ذهن شما را منظم می‌‌کند.

تونی بوران در کتاب ” چگونه از مغز خود بهتر استفاده کنیم؟ ” می‌‌گوید:

منحنی حافظه‌ی انسان طوری است که به فاصله‌ی چند دقیقه قسمتی از مطالب را فراموش می‌‌کند، و بعد از ۲۴ ساعت تقریبا فقط رئوس مطالب را به خاطر می‌‌آورد، رئوس مطالب هم بعد از مدتی فراموش می‌‌شود مگر اینکه :

فرد پس از ۱۰ دقیقه یک بار مرور، پس از ۲۴ ساعت یک بار مرور، و پس از یک هفته یک بار مرور انجام دهد و از مطلبی که یاد گرفته است در عمل استفاده کند.

 

منبع: تبیان

تحقیق و فراهم آوری: سیدحسام سیدحسینی قهه

روابط عمومی shohadayeabar.ir

حتما ببینید

مکتب تربیتی با انواع مد و لباس در فضاهای مختلف برای سلبریتی ها و غیر سلبریتی ها

بِسْمِ اللهِ النُّورِ بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ اللهِ الَّذى …

وقف سرور احکام اقتصادی

وقف سرور احکام اقتصادی   وقف در مکتب سلامت محور سرور احکام اقتصادی است. سیدحسام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *