خانه / آموزش / فضایی برای آموزش نظام تعلیم و تربیت مکتب سلامت محور( قرآن و اهل بیت علیهم السلام)

فضایی برای آموزش نظام تعلیم و تربیت مکتب سلامت محور( قرآن و اهل بیت علیهم السلام)

فضایی برای آموزش نظام تعلیم و تربیت مکتب سلامت محور( قرآن و اهل بیت علیهم السلام) 

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ . از گهواره تا گور ، دانش بجوييد .(آداب المتعلّمين : ص ۱۱۱)

خروجی سعی و اهتمام مکتبی امام خمینی(قدس سره):

فقه، تئوری واقعی و کامل ادارة انسان از گهواره تا گور است.(صحیفة نور، جلد۲۱،ص۹۸)

سرباز و سربازان مکتبی

از ویِژگی های مهم استراتژی و مدیریتی مکتب متعالی تربیت سرباز و سربازان مکتبی است .

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.

سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳

قاسم سلیمانی یک سرباز از سربازان تربیت یافته مکتب سلامت محور( قرآن و اهل بیت علیهم السلام) بود .

جایگاه و مقام شهید قاسم سلیمانی؛ مفهوم و ابعاد تربیتی و معنایی نام قاسم سلیمانی در تحولات جهانی باعث حل مسأله درحوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و …  می شود؛ می توان گفت تحولی عظیم در  کتاب های درسی تمامی رشته‌های تحصیلی در ایران و جهان و بخصوص دیپلماسی علمی در همکاری های بین المللی را در پی خواهد داشت.

منطق جهانی شدن ملت مکتبی؛ ایران کشوری مکتبی

ایران کشوری دارای فرهنگ و تمدن دیرینه تاریخی است که توانسته است سعی کند به دانش‌های نافع مکتب سلامت محور( قرآن و اهل بیت علیهم السلام) مطابقت دهد و چنان که طرح ها و قوانین آن با این مکتب متعالی مطابقت نکند، به بازنگری آنها بپردازد و سعی نماید به یک الگوی جهانی درحوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و … تبدیل شود. 

تعریف مکتبی خانواده و مردم در منطق جهانی شدن

خانواده به مجموعه صفات و ویژگی‌ها  گفته می شود که راه رشد و تعالی را درمسیر تکامل(دستیابی به کمالات انسانی) می پیمایند.

سیدحسام سیدحسینی قهه

شناخت ویژگی های تربیتی هر فردی با شناخت از مکتب حاصل می شود.

سیدحسام سیدحسینی قهه با نام مستعار حسینی فرزند سیدمحمود متولد اول  اردیبهشت ۱۳۴۸ ابر اصفهان( گردش مسیر تاریخی خانوادگی و ابا و اجدادی ام تا انجا که سعی نموده ام در آن تحقیق کرده ام در روستاهای قهه کره و لاریچه در شهرستان دهاقان و به نقل از مرحوم عموی بزرگم و اقوام نسبی و سببی در روستای پوده از سادات شهرستان اقلید و لارستان فارس که از مدینه مهاجرت کرده اند هستیم) فرزند هفتم از هشت فرزند سیدمحمود (مرحوم آقامحمود همچون اجدادش از معتمدین محلی و مردم دوست بود)؛ ساکن در منزل پدری واقع در محله ابر( ابهر، با نام باستانی اپرم که به معنی آینده ساز ،بعد از این و جاودانگی تعریف می شود) اهالی این محله نیز در منطفه  ۱۵ اصفهان نسبت های نسبی و سببی با هم دارند.

 

مهارت های تئوری نظام هدفمند در شناسایی،مرمت و احیاء آثار تاریخی اسلامی برای  احیاء ارزش ها و سنت های پسندیده الهی 

درادبیات مکتب سلامت محور  تحقیق و پژوهش یک تکلیف است.

درس های تاریخ عبارتند از: عبرت از گذشته، اصلاح حال و امید به آینده.

تاریخ درس عبرت و بیداری انسان است و انسان را به اصلاح خود و امور دعوت می کند و دستورات زندگی و چگونه زیستن را به انسان می آموزد، و حقانیت پیامبران و خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) و اهل بیت پیامبر(ائمه معصومین علیهم السلام) را به اثبات می رساند.

سیدحسام سیدحسینی قهه

بیت المقدس

بیت المقدس یکی از شهرهای تاریخی ومذهبی جهان به شمار می رود . این شهر با قدمتی که به ۳۵ قرن پیش می رسد حائز اهمیت خاص بوده است و از دیرباز کانون توجه بزرگترین ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) قرار داشته است . به همین جهت آثار و بناهای زیادی از این ادیان در مناطق مختلف این شهر به چشم می خورد . طبق برخی روایات این شهر توسط حضرت سلیمان بن داود ساخته شده است . (۱) در این سرزمین مقدس پیامبران الهی زندگی کرده و در آنجا دفن شده اند . امام باقر علیه السلام به محمد بن مسلم فرمودند: «هنگامی که حضرت یعقوب از دنیا رفت، یوسف علیه السلام او را در تابوتی به سوی ناحیه شام حمل کرده و در بیت المقدس دفن نمود . (۲) »

این شهر تاریخی، مذهبی و معنوی از آغاز ظهور دین اسلام مورد توجه قرار گرفته و به خاطر امتیازها و ویژگیهایی که داشته، از همان صدر اسلام به عنوان سومین شهر مقدس مسلمانان بعد از مکه و مدینه به حساب می آمده است . 

بیت المقدس به عنوان مهم‌ترین شهر فلسطین، از نظر اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان در این شهر تاریخی است.

از آغاز هجرت پیامبر اسلام به مدینه تا سال دوم هجری، قبله پیامبر در هنگام نماز و نیایش، بیت‌المقدس بود و بی‌شک، پیش از هجرت نیز در سیزده سالی که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در مکه مکرمه اقامت داشت، رو به بیت المقدس می‌ایستاد و نماز می‌گزارد. از این رو، این شهر، قبله نخستین، بلدالامین و حرم امن شناخته می‌شود.

افزون بر این، مسجدالاقصی هنگام معراج رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نیز ارزش و قداست خود را نشان داد، به‌گونه‌ای که خداوند می‌فرماید شبانه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی ـ که اطراف آن را پربرکت گردانیده است ـ سیر داد تا آیات و نشانه‌های الهی را به او نشان دهد.

آثار تاریخی اسلامی (و صدها آثار دیگر اسلامی) که باید شناسایی،مرمت و احیاء شوند(مهارت تئوری نظام هدفمند در احیاء ارزش ها و سنت های پسندیده):

– بارگاه ائمه بقیع در قبرستان بقیع؛

– حرم مطهر امامین عسکر یین در سامرا؛

– حرم امام حسین(ع)؛

– حرم همسران پیامبر؛

– حرم عبدالله پدر پیامبر؛

– حرم دختران رسول خدا؛

– حرم اجداد پیامبر عبدمناف و هاشم و عبدالمطلب؛

– حرم بستگان ائمه و رسول خدا؛

-حرم مادر پیامبر؛

– حرم ام البنین؛

– حرم آمنه بنت وهب و مادر پیامبر اکرم (ص)؛

– مسجد و ضریح علی بن امام صادق(ع)؛

– حرم ابراهیم پسر پیامبر که در زمان رسول خدا ساخته و خود رسول خدا با دستان خودشان آن را تعمیر نمودند و عثمان بن مظعون؛

– حرم ابوطالب یار باوفای پیامبر و فاطمه بنت اسد که پیامبر شخصاً آن را ساخته بودو زیارت گاه قرار داد؛

– حرم اصحاب رسول خدا همچون جابر بن عبدالله و مقداد و اسامه و سعد بند معاذ و بیست نفر دیگر از صحابه ایشان؛

– مسجد جواثا اولین مسجدی که بعد از مسجد النبی در آن نماز جمعه برگزار شد؛

– مسجد ردالشمس؛ همان مسجدی است که در آن خورشید به دستور پیامبر(ص) و به اذن خدا به وسط آسمان آمد تا حضرت علی(ع) نماز عصرش را در زمان فضیلتش به جا آورد؛

– مسجد سلمان؛

– مسجد البغله؛

– مسجد تنیه الوداع؛

– مسجد الرایه (پرچم)؛

– مکانی در کوه ذباب بود که پیامبر خدا (ص) از آنجا بر کندن خندق نظارت می کردند؛

– مسجد حضرت عباس بن علی(ع) در روستای مطیرفی در احساء؛

– مسجد عتبان بن ملک که مصلای رسول خدا (ص) بود؛

– مسجد جوانان در احساء، دومین مسجدی که پس از مسجد رسول الله در آن نماز جمعه برگزار شد؛

– حرم مطهر شهدای احد و حمزه سیدالشهدا(ع) عمو و برادر رضاعی پیامبر(ص)؛ پیامبر(ص) در داغ عموی بزرگشان فرمود: از این روز سخت تر در زندگی شان نخواهند داشت؛

***

– حرم مطهر شهدای فخ که به فرماندهی حسین بن علی(ع)، نسل چهارم امام مجتبی(ع) صورت پذیرفت. این واقعه ۱۰۸ سال بعد از واقعه ی کربلا علیه بنی عباس اتفاق افتاد که امام جواد(ع) در وصف آن مصیبت عظیم می فرمایند: بعد از واقعه ی کربلا هیچ کشتاری عظیم تر از واقعه ی فخ نبود؛

– حرم شهدای حره که دو سال بعد از واقعه کربلا و حمله ی یزید به مدینه در دفاع از مدینه الرسول به دست سپاه انبوه شام به شهادت رسیدند و بعد از شهادت آنان، به مدینه حمله کردند و موجب شد تا هزاران تن از مردم مدینه در خون خود غلط بزنند؛

– نشانه ورود و خروج فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین پس از تولد آن حضرت از کعبه؛

– مقبره حضرت عیسی(ع) از پیامبران الهی در روستای اوجام در فطیف؛

– قبور شهدای بدر که بنای یادبود آن به دست شخص رسول خدا ساخته شده؛

– مصلای رسول خدا (ص) در کنار کعبه؛

– خانه حضرت خدیجه (س) که جایگاه نزول وحی و محل تولد حضرت زهرا(س) و محل ازدواج رسول خدا (ص) و محل رحلت حضرت خدیجه(س) و محل زندگی پیامبر(ص( تا روز هجرت بود. در این خانه اتاقی بود که خزینه ی حضرت خدیجه (س) بود که همه وقف اسلام شد. بعد ها زهرای اطهر در این اتاق می نشست و شخصاً گندم آسیاب می کرد و نان می پخت و سختی ها را متحمل می شد. اتاق دیگر این خانه محل عبادت رسول خدا (ص) و محل نزول وحی بود. اتاقی هم برای رسیدگی به امور مسلمین در آنجا وجود داشت؛

– خانه ی حضرت زهرا(س) در مکه؛

– خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در مدینه که محل حضور مکرر حضرت رسول خدا(س) و محل ولادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع). همچنین محل نزول آیه ی تطهیر و حدیث کساء؛

– خانه امام سجاد(ع)؛

– خانه امام صادق(ع) که سابقاً منزل حارثه بن نعمان بود و محل ازدواج های پیامبر(ص)؛

– خانه حمزه(ع)؛

– خانه ی تولد حضرت رسول خدا(ص) در پشت کوه صفا؛

– خانه ام هانی محل شروع معراج پیامبر(ص)؛

– خانه ابوایوب انصاری اولین اقامتگاه پیامبر(ص) در مدینه که حدود هفت الی دوازده ماه محل نزول وحی بود تا مسجد قبا و اتاقهایش ساخته شود؛

– خانه ارقم (دارالخیزران) در دامنه کوه صفا؛ پناهگاه رسول خدا(ص) و نقطه آغاز نشر و گسترش احکام اسلام؛

و اولین عبادتگاه مسلمین در مکه؛

– بیت الاحزان و گنبد بالای آن؛ بیت الاحزان خانه ای است که حضرت زهرا(س) در آنجا به سوگ پدرش می گریست؛

– بارگاه های متعدد در قبرستان بقیع خانه ام المؤمنین حضرت خدیجه بنت خویلد در مکه مکرمه؛

– مقبره ی حضرت خدیجه (س) تخریب جایگاه شق القمر؛

– جایگاه عهد نامه مشهور رسول خدا (ص) با مشرکان که آن عهدنامه توسط موریانه خورده شد به جز بسم الله؛

– محله و کوچه ی بنی هاشم؛

– خندقی که در جنگ خندق به دست مسلمین کنده شده بود؛

– دیوار دور شهر مدینه که توسط عضدالدوله دیلمی بنا شده بود؛

– شعب ابی طالب جایگاه نفس الزکیه در مکه مکرمه؛

– جاده ای که غار حراء را به مسجد الحرام وصل می کرد؛

– حرم حلیمه دایه ی پیامبر (ص)؛

– حرم ابوذر و ربذه؛

– قبرستان المعلی در مکه مکرمه که بارگاه و مقبره برخی از اهل بیت علهیم السلام و یاران پیامبر در آن قرار دارد؛

– حرم حضرت حوا(س)؛

– جاده غار ثور که حکایت تخم کبوتر و تار عنکبوت آن معروف است.

پی نوشت:

۱) التهذیب، ج ۶، ص ۲۲ .

۲) وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۶۴ .

منابع:

پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت

پایگاه خبری رسمی بلاغ

نظام هدفمند

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی متن کلیک کنید.

برای دانلود کتاب نظام هدفمند و مقدمه ای در بعدزمان و مکان بر کتاب نظام هدفمند برwww.nezamehadafmand.irکلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *